Pressmeddelande: Frivilliga bryter häktades isolering

Jenny Ögren, RFS förbundsordförande, Foto: Sören Andersson2016-12-07

Regeringens utredare lämnade i augusti förslag på hur isoleringen av häktade personer kan brytas. Tyvärr missar utredaren att beskriva den viktiga roll frivilligorganisationer har, till exempel genom besöksgrupper.

Remissrundan för utredningen Färre i häkte och minskad isolering avslutades i förra veckan. RFS ser en allvarlig brist i betänkandet eftersom civilsamhällets bidrag till att bryta isoleringen knappt nämns. I en enda mening beskrivs att det förekommer besöksgruppsverksamhet på häkten bland annat i regi av Röda Korset.

Kriminalvårdens pågående isoleringsbrytande åtgärder som arrangeras av egen personal är bra. Men de kan aldrig ersätta det som mötet med frivilliga kan ge, säger Jenny Ögren, RFS förbundsordförande

En viktig del av att bryta isoleringen är att träffa människor i ett vardagssamtal som inte går ut på att bedöma, få fram underlag för ett beslut eller behandla. I mötet med en besöksgrupp är syftet ett vardagligt samtal där den häktade kan spegla sig i en medmänniskas ögon.

RFS vill tillsammans med Kriminalvården utveckla frivilligorganisationernas insatser för att bryta häktades isolering. Men då måste frågan prioriteras och inte hamna i skymundan såsom i det här betänkandet, säger Jenny.

Jenny Ögren
jenny.ogren@rfs.se

Ladda ner pressmeddelandet (pdf)

Läs RFS synpunkter på betänkandet