Barnets bästa missas vid LSS-bedömningar
2019-03-07
Barnets bästa tillvaratas inte i tillräcklig utsträckning vid handläggning av insatser enligt LSS. Brist på kunskap om funktionsnedsättningar och hur man samtalar med barn med kommunikationssvårigheter försvårar arbetet, skriver Socialstyrelsen på sin webbplats.
Socialstyrelsen har på uppdrag av regeringen undersökt hur principen om barnets bästa tas tillvara i bedömningar, beslut och planering av insatser enligt LSS. Undersökningen genomfördes delvis genom att enkäter skickades ut till kommuner och stadsdelar som utrett ansökningar om insatser enligt LSS till barn under perioden augusti 2016 till augusti 2018. Dessutom genomfördes efterföljande telefonintervjuer med ett antal LSS-handläggare och man förde dialog och mottog erfarenheter från andra relevanta aktörer såsom exempelvis FUB och Autism- och Aspergerförbundet.
Resultatet är tyvärr dystert. Det konstateras att barnets bästa inte tillvaratas i tillräcklig utsträckning vid handläggning av insatser enl LSS. Undersökningen visar på kunskapsbrister vad gäller funktionsnedsättningarnas konsekvenser men även gällande hur man samtalar med barn som har kommunikationssvårigheter. Vidare visar undersökningen att det saknas kunskap om och tillgång till alternativa kommunikationshjälpmedel.
Som exempel kan nämnas att i hela 42 procent av kommunerna hade färre än hälften eller ingen av LSS-handläggarna deltagit i någon form av fortbildning med inriktning på barn med funktionsnedsättning. Det går inte heller att med säkerhet säga att handläggarna lärt sig detta under själva grundutbildningen. Drygt hälften (51 procent) av kommunerna svarade att de inte har några former av kommunikationsstöd och i 56 procent av kommunerna har det inte genomförts någon fortbildning om metoder för kommunikationsstöd.