• Detta ämne har 15 svar, 3 deltagare, och uppdaterades senast för 2 år sedan av Anonym.
Visar 15 inlägg - 1 till 15 (av 16 totalt)
  • Författare
    Inlägg
  • #14597
    Anonym
    Inaktiv

    Jag är frustrerad över Sparbankens avgifter. Årsavgiften för huvudmannens internetbank får jag betala, då banken anser att det är jag som använder den tjänsten, inte min huvudman. Jag använder inte bankens tjänster för egen del. Jag tvingas alltså ha Sparbankens internetbank pga. bankens upplägg för ställföreträdare. (Min huvudman betalar avgift för ett bankkort, som är kopplat till ett ”fickpengskonto”.)
    Det är nu aktuellt att göra månatliga överföringar till ett konto i annan bank. Det kostar 0 kr per tillfälle för kund med internetbank, annars 10 kr. Eftersom min huvudman inte har internetbank, så tar banken 10 kr per tillfälle. Att jag har internetbank i huvudmannens ställe tar banken ingen hänsyn till.
    Jag tycker att bankens avgiftsuttag är stötande. Hur vanligt är det med det här upplägget från bankens sida? Kan jag göra något åt det (förutom att föreslå huvudmannen att byta bank)?

    #14618
    Anonym
    Inaktiv

    Hej!
    Kan du inte få den avgiften som övrig kostnadsersättning i från din kommun? Vi kan välja att ta ett schablon belopp eller inkomma med kvitton.

    Är sparbanken= Swedbank? För det verkar ju väldigt dyrt att föra över pengar till annan bank. MEN om du prövar med att ha stående överföring ?
    Så banken själv för över då kanske det blir billigare 0kr.

    #14653
    Anonym
    Inaktiv

    Hej Wonna och tack för ditt svar.
    Javisst, jag kan få ersättning för bankavgiften, från huvudmannen eller från kommunen. Men jag irriterar mig på att banken ser oss som två kunder och tar ut dubbla avgifter, fast det bara är en /1/ kund.
    Sparbanken är inte samma som Swedbank, men de har ett samarbete.
    Stående överföring gör ingen skillnad. Avgiften avser överföring till annan bank, oavsett om det är enstaka överföring eller stående.

    #14671
    Anonym
    Inaktiv

    Ja bankerna tar visst betalt för allt nu för tiden, sen att man måste själv bli kund. Det blir man påtvingad att bli annars kan man inte sköta hm ekonomi tycker det borde finnas ett bättre sätt? ÖVF nämnden har bjudit in oss, då dom har en banktjänsteman som vi ska ställa frågor till, detta är ju en bra sådan

    #14672
    Anonym
    Inaktiv

    Ja, fråga gärna. Jag är förvaltare också, för en person som har Nordea. Den banken har ett annat upplägg, där huvudmannen betalar hela avgiften för bankens s.k. vardagspaket, som innefattar personkonto, bankkort, internetbank med betalningar (inklusive överföringar till konto i annan bank) m.m.

    #14673
    Anonym
    Inaktiv

    Det var ju super bra av den banken. Skulle alla haft. Får man fråga? Fick du bli kund där med för att förvalta hm tillgångar? OM INTE kan du då logga in dig med ditt eget BankId? Det skulle man kunna få göra utan att bli kund .

    #14691
    Anonym
    Inaktiv

    Jag var redan kund hos Nordea sedan tidigare, men den banken håller isär mig och huvudmannen som två olika kunder på ett tydligt sätt.
    En ytterligare irritation vad gäller sparbanken är, att jag inte får se min huvudmans konto för egna medel. Det medför att jag inte kan bevaka att han har tillräckligt på sitt konto. Inte heller får jag se framtida överföringar från det konto jag själv använder för huvudmannens räkningar. Bankens förklaring är att det är en sekretessbestämmelse som den har.

    #14692
    Anonym
    Inaktiv

    Det är ju bra där att ni är 2 olika kunder.
    Jag ska faktiskt ta upp detta också med stående överföring varför vi inte kan få tillgång till att ändra själv det kan väl ändå inte vara sekretess ? för antingen får man gå ner till banken och dessa öppettider är så kassa, och man får göra som alla andra “pensionärer” så i kö 30-40 minuter innan dom öppnar för att vara först i kön , det blir knöka fullt fort. en tidsfråga innan dom stänger ner som dom har gjort med andra banker här, då borde dem väl ändå kunna tumma på detta att vi kan få göra lite själva typ ståendeöverföring? man kan ju ringa sin bank med… men 200 i kön de är så kasst.

    När vi gick utbildningen så sa hen att hm konto fick vi varken se eller ha tillgång till, de hade vi inte med att göra med. Alla konton förutom ett Transaktionskonto åt gm ska vara övf spärrat. Så jag kan bara se dom kontona men INTE hm egna medel, du kan ju göra en “fuling” dvs om du har c/o adressen hem till dig? så säg att hm vill ha ett kontoutdrag ifrån sitt egna medel konto?

    #14709
    Anonym
    Inaktiv

    Att jag som god man inte får se huvudmannens ”fickpengskonto” i internetbanken, då gör ju Sparbanken rätt då. Sedan kan vi ju lösa det genom att begära kontoutdrag, t.ex. kvartalsvis. Men att jag inte kan ändra eller ens SE en framtida överföring, som jag har gjort från det transaktionskonto som jag disponerar för huvudmannens räkning, är konstigt. Banken hänvisar mig till att ringa dem för hjälp, men jag föredrar att göra bankärenden via internet. Att besöka bankkontoret innebär 85 km enkel resa och är inte aktuellt.

    #14725
    Anonym
    Inaktiv

    Jag ska ta upp detta idag och fråga för jag har också sådana problem att man inte kan se framtida överföringar. Man får se om man får en syl i vädret 🙂 folk har kanske många frågor. Jag antecknar och återkommer om jag har har fått svar på dessa frågor.

    #14726
    Anonym
    Inaktiv

    Spännande! Lycka till!

    #14727
    Anonym
    Inaktiv

    Tackar

    #14728
    Anonym
    Inaktiv

    Igår var jag på info möte då övf hade bjudit in Swedbank. Det blev inga diskussioner kring avgifterna,
    Banken har sina regler att följa och övf sina och dom går inte hand i hand.
    När en god man kommer till banken och ska lägga upp ett ärende, så ska vi tala om hur vi ska ha det, för de var så att han frågade om vi skulle ha tillgång till kladdepengskontot/ egna medel/ fickpengskontot. ( var och en kallar de ju olika pengarna som hm ska ha själv) Här var det klart delade meningar. Men enl övf så ska vi gode män INTE ha tillgång till hm egna medel, vi ska ju inte kunna röra det. Så har god man dispositionsrätt på detta? så är det ju fritt att titta på konto osv. Och då var vi gode män skyldiga att redovisa detta konto till övf. Så ALLA konton förutom det gode mannen har ska vara övf spärrat. Har man då en hm som ansöker om försörjningsstöd och handläggarna begär ju in alla kontoutdrag så skulle man kontakta övf så man har rätt till att gå in och få detta kontoutdrag för redovisningen till handläggaren som har hand om försörjningsstödet.. ( det gäller ju god man, för förvaltare har man ju tillgång till kontona vad jag uppfattade det som) ( Så ALLA konton som man har dispositionsrätt på ska man redovisa till övf)
    Men övf i olika kommuner har kanske andra åsikter om det samt bankerna?

    Sen ang stående överföringar varför man inte kan se det samt ändra själv så skulle han ta de med sig, för det verkade som att inte skulle vara några problem. Så jag hoppas på att det blir av.
    Jag tog även upp att ibland får man ju en förfrågan ifrån ett företag om man vill ha e-faktura? Men jag kan inte välja vilket konto de ska dras ifrån utan jag kan bara välja mitt eget privata konto (eftersom jag var tvungen att bli kund i banken berodde på var för att jag skulle få ha tillgång till internetbanken.) samt kan jag ej heller ansöka om autogiro åt mina hm det är samma där, han trodde det fungerade? Så han skulle ta de med sig. Sen var det mkt prat om BankId och att vissa gode män tydligen använder sig av hm egna medel bankomatkort vilket man INTE ska göra så ej lämna ut till boende personal det är personligt och får inte lämnas ut. Man fick lösa de problemen på annat vis sa dom.
    Tydligen ska det blir hårdare tag och att de ska bli mer digitaliserat ……. så vi får se hur det blir framöver. Om du undrar över något så hör av dig se om jag kan förklara bättre?

    #14729
    Anonym
    Inaktiv

    Tack för ditt omsorgsfulla referat! Mycket information där, jag får läsa det flera gånger.
    När det gäller egna medels-kontot så har min huvudman – och vill inte ha – något bankID, och bankomater finns inte nästgårds, så det är omständligt för hen att se sitt saldo. Men jag ska väl inte måla fan på väggen, det fungerar ju med automatiska överföringar varje månad, och finns inte tillräckligt på kontot lär vi väl bli varse det. Det är lite tråkigt bara om det händer i någon kassa när hen ska betala.

    #14730
    Anonym
    Inaktiv

    Ja det är krångligt, mina ringer alltid mig att nu är pengarna slut kan jag få fler hahhaha men de har också över trackat kontot och då fått betala för de klart. Har man då ingen tillgång att gå till bankomaten så är de ett större problem för din hm . Tycker det blir allt svårare för alla parter det här. Lägger dom ner banken i byn och man ska ha ut sitt arvode ifrån övf spärrat konto måste man åka typ 10 mil fram och tillbaka gissa det tar ju mins en halvdag att fara och stå i kö…… man får väl öppna ett konto till som INTE är spärrat och sätta in till arvodet själv så slipper man åka… ja man får se hur de går.

Visar 15 inlägg - 1 till 15 (av 16 totalt)
  • Forumet ”Förvalta egendom” är stängt för nya ämnen och svar.